zaterdag 1 juli 2017

Artistieke eclips

 Update: Zo zie je maar, dat je bijna 20 jaar na dato de bedoeling van je eigen gedicht kunt zijn vergeten. In eerste instantie vond ik de titel, 'Artistieke eclips' wat pretentieus. Ik maakte ervan 'Performance art', want dat was duidelijk waar het over ging. Tot ik me, een dag na plaatsing, realiseerde dat het wel degelijk (ook) over een zonsverduistering ging, en over de ontberingen van de zogeheten eclipsjagers. 'Twee minuten duister' en zo. Het gedicht was daarmee nog beter dan ik dacht. :-) Dus de juiste, oorspronkelijke titel toch maar weer teruggezet en wat geëdit aan de tags.

Op 21 augustus is er trouwens een totale zonsverduistering in de VS.


Artistieke eclips

Hooggeëerd publiek, komt dat zien
De moderne Kunst slaat weer toe
Dank zij subsidie uit het potje 'Voorzien'
Doe ik vandaag wat ik doe

U bent mijn werk, maar meer zeg ik u niet
Of er is voor niemand iets aan
We betreden vandaag onbetreden gebied
Waar nog nooit iets aan Kunst is gedaan

Ik deporteer u, u merkt wel waarheen
U doet precies wat ik zeg
Op een plek van niks laat ik u dan alleen
En ik blijf een hele tijd weg

In the middle of nowhere staat u te staan
Geen afleiding en geen gerief
Een hele dag van uw tijd naar de maan
De Kunst geeft u nieuw perspectief

Als het mij schikt dan is daar het moment
De lichten worden gedoofd
Twee minuten wordt u met duister verwend
Ik had toch spektakel beloofd?

De show is voorbij en het licht gaat weer aan
Benieuwd wat u ervan zegt
Ga op eigen gelegenheid hier maar vandaan
De grenzen der Kunst zijn verlegd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten