zondag 6 augustus 2017

De ballade van de eenzame zeeman

Dit lied had twee aanleidingen. Een was het project 'Robosail' van Pieter Adriaans, hoogleraar kunstmatige intelligentie aan de UvA. Dit was een zelflerende zeilboot, waarmee Adriaans ook werkelijk de zee opging. De andere aanleiding was onderzoek (Nederlands, als ik me niet vergis) naar het voorkomen van zogeheten solitonen - verwoestende solitaire golven - op zee. De combinatie wordt hieronder bezongen.


De ballade van de eenzame zeeman

Een zeeman, zeewaardig, zeer waardig en koen
Wilde een werk zonder weerga gaan doen
Een waagstuk gaan doen
Zeewaardig gaan doen
Hij wilde een weergaloos waagstuk gaan doen

Alléén naar de einder, en zelfs er voorbij
Zeg sponsor, heb jij misschien centjes voor mij
Véél centjes voor mij
Euro's voor mij
Weergaloos veel en alleen maar voor mij

De zeeman koos zee en hij zette zijn boot
Zo gauw als hij kon op de autopiloot
De autopiloot
Geen auto - de boot (idioot!)
Hij koos op zijn bóót voor de autopiloot

Dan betrok hij zijn eersteklas eenpersoons hut
En begon aan een levensverlengende dut
Even een dut
Een heilzame dut
Een eenpersoons geneeskrachtige dut

Hij was nog niet eens uit het zicht van de wal
Of daar had je het hongerig soliton al
Wat wou het geval
Daar had je het al
Het allesverslindende soliton al

Een golf uit één stuk - een muur zonder meer
Een zeeman alleen is dan zonder verweer
En nog maar een keer
Hoe zat het ook weer
In slaap is-ie zonder meer zonder verweer

De reis naar het eind van de dappere held
Is zo als record in de boeken vermeld
De seconden geteld
Wie had dat voorspeld
Als wereldrecord in de boeken vermeld

Slaap dan, o zeeman, je eeuwige slaap
Soliton, tel dan je enige schaap
Tèllen dat schaap!
Slaap kindje slaap
Wel dan, kom tel dan je schamele schaap
Dat heilzame schaap
En vertel het verhaal van de eenzame slaap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten