zaterdag 23 september 2017

De machtige vloeistof

Zij is wit als een bruid op de mooiste dag
Koel als een kolkende beek
Wat klokt en klatert haar heldere lach
Elke dag van de week
Zij geeft mij vreugde en energie
Zij is mijn remedie voor melancholie
Mijn liefste reikt me zwijgend een kelk
Met die machtige vloeistof
Volle melk

't Is het lokkende licht van de avondster
Waarin het geschreven staat
Van alle muziek, van dichtbij en van ver
Weet de natuur hier de maat
Wolken bejagen het hijgende zwerk
Kraaien bekrassen het dak van de kerk
Boomtakken zwiepen de runderen dol
En de katten miauwen:
De melk is weer vol

Zij schuimt en sist op de gloed van mijn vlam
En brengt me haar heerlijke dromen
Mijn God, ik wou dat de melkboer kwam
De sappen moeten weer stromen
Weet, als je komt, dat ik knipoog en wenk
Doe me een krat, een pallet, een tank
Voed mij dan, voor ik verweek en verwelk
Het kijkglas moet vol zijn
Net als de melk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten